| 23. 5. 2013
| Není to ještě ani půl roku, co jsem psal zde na webu o brněnském dolním nádraží. Místě, které mně učarovalo už za gymnaziálních studií, a které, ačkoliv je kousek od centra města, skoro nikdo nezná. A překvapivě tohle skromné rozloučení s dolním jako by předznamenalo novou éru, krátkou, ale výraznou: na necelý měsíc se nejen vrátili na Dolní nádraží cestující, ale svým náhle nabytým významem dokonce tahle zapomenutá stanice úplně zastínila svého souputníka - nádraží hlavní. |
|
| Článek v MF Dnes. | Všechno začalo ale mnohem dřív - 23. května jsem užasle hleděl do novin na své vlastní jméno a marně přemýšlel, kdy jsem naposledy mluvil s některým z reportérů z Mladé fronty Dnes. Kdybych si přečetl okolní text, došlo by mně to hned - byl to právě onen prosincový článek, který posloužil novinářům jako zdroj informací - a sluší se říct, že čestně ocitovaný - o letní výluce vynucené opravou železničního „viaduktu Křenová“, která zneprůjezdní brněnské hlavní nádraží.
Již na jaře mně to naznačoval komentář od neznámého čtenáře ukrytého pod přezdívkou „Dolňák“, který v březnu reagoval na můj text. A skutečně: od 13. července do 11. srpna 2013 se dolní stalo jediným možným průjezdním místem, kudy se mohly přes Brno dostat vlaky od severu na jih a zpět. A protože je většina spojů posledních let řešena jako průjezdních, dotklo se to celé plejády vlaků.
| Plánek výluky severnho zhlaví hlavního nádraží v Brně - léto 2013. | Nebudu zabíhat do podrobného líčení náhradní dopravy, které je ostatně patrné z obrázku, nicméně výluka přinesla i několik méně viditelných zajímavostí. Mnoho obyvatel Brna objevilo neznámá zákoutí za Zvonařkou (škoda, že podstatná část Rosické ulice, která dávala místu opravdu stínadelský nádech, se toho již nedožila), nádraží v Židenicích muselo projít alespoň nejnutnější rekonstrukcí, aby zvládlo řádově vyšší nápor cestujících (stejně tam byl nákup jízdenky docela problém), na dolním se objevilo nevzhledné nástupiště a ještě horší oplocení a do Brněnského uzlu byla dočasně kooptována i stanice v Modřicích, neboť k nástupišti v Horních Heršpicích vlaky z dolního bez úvratě prostě nedojedou. (To mě přivádí k otázce, kolik lidí vůbec tuší něco o existenci dalšího „utajeného“ nádraží Brno jih).
| Nové nástupiště na dolním nádraží a za ním kolej do depa. | Výluka však ovlivnila i můj každodenní život. Vzhledem k tomu, že bydlím přímo u úseku trati, kde se doprava téměř zastavila, nemohl jsem si v prvních dnech útlumu vůbec zvyknout na neobvyklé, skoro až mrtvé ticho. Poklidné projíždění vlaků pod oknem mně nikdy nebylo nepříjemné, ale náhlá změna jako by vyloženě narušila atmosféru místa. Společně s extrémními vedry léta roku 2013 zmizení dopravního ruchu jako by proměnilo Krokovu ulici ve venkovský zapadák. Vedro, ticho, nic, ani kohout nezakokrhal.
| Na dolním zastavovaly jen vlaky vyšší kvality - zejména EC z Prahy do Bratislavy/Vídně a dál. | Tahle ospalá atmosféra přímo vyzývala k výpravě po jinak rušných kolejích až na hlavní a taky k malé inspekci prací na samotném mostě. Nebylo to zas až tak dramatické, proto jen tři fotky. Na osleplém úseku dráhy z Židenic se v době výluky obracely pantografy od Letovic, vždycky si ufoukly, chvíli postály a pak zase hurá na sever do hornatého kraje továren tam nahoře, sem tam projela MUVka a jinak už jen ten naprosto nezvyklý klid.
| Život na hlavní trati se mezitím téměř zastavil. Bezpečně tak bylo možno vejít do míst jinak nepřístupných. | Práce se stihly v termínu, rekonstrukce mostu pak pokračovala ještě jeho spodní částí, ale provoz se mohl vrátit doslova do starých kolejí. Naše ulice opět ožila veselým klapotem pneumotorů plecháčů, skřípěním brzd panťáků a decentním hukotem rudých býků a na dolní začal usedat neočekávaně rozvířený prach brněnských dějin. Vypadá to, že nyní už bude mít opravdu na pár dalších destiletí klid. Zájemcům o fotografie tak trošku post vřele doporučuji blog tajemné Rionky.
| Od severu se k Petrovu nedostanete ani třicítkou. |
|
| Stůj! Kdyby vlak náhodou projel přes návěst posun zakázán, možná ho zastaví před rozebraným viaduktem na hlavním nádraží červený terč. |
|
| Dva dny před ukončením výluky září severní zhlaví brněnského hlavního nádraží novotou. |
|
| Oprava mostu nyní pokračuje pod úroveň kolejí. |
|
Související články: | | Článek: Poslední vlak přes dolní nádraží 7. 12. 2012 | | Téma: Brno
Druhé největší české město je nejen mým rodištěm a bydlištěm, ale také zajímavým centrem průmyslu a školství s bohatou historií, která se promítá do ducha mě… | | Téma: Železnice, dráhy Pravděpodobně nejzajímavějším druhem dopravy je doprava drážní. Nejen železnice různých rozchodů od pitoreskních úzkokolejek přimykajících se ke svahu po rychl… |
| Zpět
Komentáře:
| Autor: rionka.cz | Čas: 29. 7. 2015, 22:13 | vida, objevila jsem pokracovani :) dekuji za odkaz! zajdu se tam zase podivat, beton zrejme zustal, ale osklive ploty a lidi uz tam urcite nebudou. | |
| |
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: František Jeřábek Text: Ahoj Láďo ještě pamatuji Kolena Pavla z Olomouce Lexa Frič Vokrinek Číst
Autor: Lukáš Krejčí Text: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda je možné použít některou z Vašich fotografií ke své diplomové práci.
S pozdravem
Krejčí Číst
Autor: Pavel Danek Text: Leodegard Danek ( Mlynar v Arnostove) by muj dedecek. Číst
Autor: Ladislav Brabec Text: Díky Franto za reakci.
Jsem v kontaktu s Pavlem Kŕivánkem, oba jsme v Praze, toho také pamatuješ? Jinak o nikom nevím.
Číst
Autor: JzA Text: Pokud to bude vhodné vzhledem k tématu, určitě se dřív nebo později dočkáte. Číst
|
|